Monday, September 8, 2014

'Tembakan' Dalam Panggung



Korang pernah nak ber-enjoy, lepas tu kena marah oleh someone yang tak dikenali dengan kesalahan seolah-olah kau telah membelasah anak orang sehingga cacat lengkungan pelvisnya.

Sepanjang aku tengok wayang kat panggung, aku dengan bebas boleh buat apa aku suka. Aku nak duduk bersila sambil makan popcorn, aku nak gelak sepuas-puasnya sampai mukus & saliva meleleh-leleh (adui jijik pulak), atau aku nak korek hidung then lap kat baju orang sebelah (jahiliah sangat ni).

Yang penting aku BEBAS! Aku dah bayar untuk 'kebebasan' tu!


Taaaappppiiiiiiiiii~

Ada satu 'tatasusila' aku telah 'diajar' dengan berkesan sewaktu menonton wayang kat panggung, ekoran daripada satu peristiwa.

Kejadian berlaku di GSC Suria Sabah. Filem: Lone Survivor, lakonan Mark Wahlberg. Cerita perang tu.

Pergilah aku dengan 2 orang member beli tiket tayangan malam. Lepas tu masuklah kitorang ke hall dan duduklah seperti normalnya orang nak menonton wayang. Kitorang masuk time dah dekat wayang nak start. Macam biasa, duduk tengok iklan, sambil chit chat jap.


-----drum roll-----
"Dum dum dum dudududummmm....."
Filem pun start.
Tayangan bermula.

Masa yang sama, tangan kiri aku masuk poket seluar kejap. Masuk poket nak mencapai sesuatu. Sesuatu yang harus ku gapai masa tu. Sesuatu yang sedang bergetar-getar. Sesuatu yang harus segera aku keluarkan. Ia amat perlu! Ok, dapat! Fuuuhh...susah betul nak ambik handphone ni.

Open lock handphone. Scroll nak open message yang masuk.

Tak sampai 5 saat aku buka handphone tu, MAT SALEH berbadan besar duduk sebelah kiri aku tetiba menyergah! Dia dekatkan kepala botaknya kat aku, dengan sepantas cahaya, satu jurus ayat dilontarkan kepadaku. Sepantas cahaya okay, hanya hujung ayat je yang clear dapat ku tangkap, "......OFF your phone!"




Jurus ayat selaju tu membuatkan aku speechless, dan hanya mampu tutup phone dan simpan balik dalam poket. Aku tak sempat pun baca message tu. Huwaaa~

"Thank you!"
Errr...weelcommee, mampu jawab dalam hati je la... Terus Robot Mode activated, mata aku fokus kat skrin, mulut aku terkunci rapat.

........................................SILENCE...........................................
..........................................MOVIE TAMAT...........................................


Itulah detik paling tegang aku berada dalam panggung, sepanjang hidup ku.


Uncle mat saleh tu fokus habis tengok cerita tu. Aku nak pandang ke kiri pun tak berani. Dah la uncle tu badan besar. Maybe dulu dia askar kot. Tak pun, pernah nak jadi askar tapi gagal, dan aku pula jadi mangsa amarah (andaian tak mengena. Haha...).

Tapi apapun uncle, terima kasih la sebab bagi pengajaran. Kena respek orang lain la kan, kalau buka tutup handphone je sepanjang tayangan, confirm la orang sebelah depan belakang kau naik tension. Belajar tatasusila menonton wayang okay! Hehe...






Comments
8 Comments

8 comments:

  1. x pe ambil pengajaran untuk saling menghormati

    ReplyDelete
  2. Aduh.. Sentap kena sound ngan uncle mat salleh.. Hehe..
    Rosmiza Ali Official Blog™

    ReplyDelete
  3. hahahahh dlu pon kena skali! tp dgn auntie. elok je "kalau nak borak, kat luar ye cik"


    Pedas panas berbulu semua lah. Tapi smpi sekarang tobat. Hihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. bagus la sbnarnya...ada org tegur kesalahan kita kan... walaupun benda simple...

      Delete
  4. hahaha..tak apa bagus jua ada yang tegur2..kita kan manusia yang tak sempurna izwan. Betul kan...

    ReplyDelete
    Replies
    1. ya...betul tu en. Etuza... bagus juga la ada yang menegur, jadi lain kali beringat suda...hehe

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...