Monday, August 24, 2015

Agop Batu Tulug, Kinabatangan


Dulu masa kecik, selalu rasa seram bila lalu Agop Batu Tulug dalam perjalanan dari Sandakan ke Lahad Datu. Satu sebabnya bentuk batu tu yang tinggi dan nampak menakutkan (paham la budak kecik) & satu lagi dengar-dengar cerita orang tua yang tempat tu keras.

Jujurnya, aku tak tahu pun Agop Batu Tulug ni open to public. Tanggal 25/07/2015, family aku bawa masuk situ. Aku macam, "Eh, tempat yang dulu aku takut ni sebenarnya site museum!" Okay, memang rasa loser kejap! Sebenarnya, Agop Batu Tulug dibuka kepada awam pada 06/07/1996.


Apa yang ada kat situ? Ia sebenarnya bukit batu kapur yang mempunyai 3 gua utama. Agop maksudnya gua dalam bahasa kaum Sungai Kinabatangan. Tempat ni adalah tapak pengkebumian keranda kayu balak dari 500 hingga 900 tahun dahulu. Itu zaman dulu la, sekarang tinggal keranda-keranda kosong ja.

Hah, seram la jugak kan. Jom terjah!

Daily opening hours : 9.00am - 5.00pm
Bayaran masuk seorang = RM 2


Baca info lanjut tentang Agop Batu Tulug di sini.

Agop Lintanga - Gua terbesar di situ. Lebih dari 41 keranda kayu balak yang lengkap & 25 bahagian penutup atau badan dan serpihan telah ditemui di gua ini. Kebanyakan keranda di situ dibuat daripada kayu belian & tidak mempunyai hiasan (Sumber: Muzium Sabah).

"I am watching you!" Dua lubang besar tu seolah sepasang mata sedang memerhati anda! Pintu masuk Agop Lintanga adalah lubang yang sebelah kiri. Tinggi lubang lebih kurang 3 meter lebih. Laluan masuk sempit, kalau tak muat, sila buat lompat bergalah melalui bahagian atas tu. 

Gua ni dipenuhi kelawar. Tompok-tompok hitam kat atas tu adalah kumpulan kelawar. Kalau nak fe-feeling Batman, boleh la menempel kat gua ni.

"Dush!" Jatuh seekor anak kelawar. "Ho-hem-geee!" Tekezutt! Mana tak terkejut beruk, tengah rilek ambik-ambik gambar, tetiba jatuh betul-betul depan aku. Haha~ Tak boleh terbang lagi, jadi mengengsot la dia kat bawah. Kesian tengok tapi tak tau nak buat apa.

Ni antara beberapa keranda kayu balak yang masih disimpan dalam gua.

Tak cukup Dark Knight laa, tu gaya Power Rangers! lol

Agop Limunduk - Gua yang terletak di lereng berhampiran puncak bukit. Gua ni kecik tapi padat dengan keranda.

Ada pelbagai bentuk keranda. Makin besar saiz keranda dan saiz tanduk kerbau pada keranda tu, kononnya makin besar pangkat orang yang dikebumikan tu. Tapi ni keranda-keranda kosong ok.

Di satu area, ada orang buat (demo) dan jual kraftangan Sabah. Yang datang dari jauh, singgah & beli la.

Untuk ke puncak bukit, kena melalui tangga-tangga kayu. Penat la sikit, cuaca panas lagi. Nasib baik dikelilingi pokok, so kurang sikit tahap bahang.

Bila dah sampai puncak, pemandangan ni la yang dapat dilihat dari atas. Nampak kawasan-kawasan sekitar daerah Kinabatangan.

Pemandangan di sudut yang lain. Bukit jauh tu dah dekat dengan kawasan Lahad Datu.

Sebelah sudut yang lain pula boleh nampak Sungai Kinabatangan, sungai terpanjang di Sabah & kedua terpanjang di Malaysia.

Di sudut yang lain juga boleh baring & tidur di siang hari. Perosak! Tempat duduk kau jadikan tempat tidur!

Sebelum balik, jumpa pula mainan batang kayu ni. Pernah main? Mainan tradisional bah ni. Kitorang dulu tempat pijak tu pakai tin susu (yang gambar tu pakai batang kayu). Waktu kecik dulu boleh jalan pakai benda tu, sekarang aku nak seimbangkan berdiri pun tak mampu. Huhu... kecewa!

Chow la kita. Lepas ni tak rasa seram dah kalau limpas Agop Batu Tulug. Huahaha... Tambirang!


Comments
4 Comments

4 comments:

  1. bestnya dapat travel ^_^

    nice place to visit :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. travel kat tempat sendiri je ni...hehe

      thanks singgah & follow sini :)

      Delete
  2. Tempat yang unik dengan keranda yang unik...

    ReplyDelete
    Replies
    1. aah... tinggalan dr zaman berzaman (bunyi mcm ribuan tahun pulak...hehe)

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...